Pages

Total Pageviews

Aug 3, 2011

air mata aku tumpah ketika menaip entry ini

lelaki itu memandang sepi, lalu memberi salam. aku menoleh. lantas aku memberikan senyuman. seorang lelaki berkopiah putih. ada sinaran di wajah nya. lalu aku berlalu pergi kerana mahu menyelesaikan urusan bank.

selesai itu, aku melangkah keluar dari bank. fikiran aku sudah lupa akan lelaki tadi. hanya memikirkan juadah puasa untuk hari ini. '' murtabak , emm roti john sedap juga, tapi lama tak makan nasi ayam boxing, em kuih pon nak juga.air jambu tambah asam lagi sedap'' kuat betul nafsu seorang perempuan .

tiba-tiba

Assalammualaikum dik. , aku menoleh, oh lelaki tadi.
Walaikumsalam. ye saya.
derma ikhlas dik, rm10 termasuk kelandar islam ni.
aku membelek beg duit. hanya ada rm 5.
abang sy ade rm 5 je. boleh tak kalau sy nak derma rm5 tp sy taknak kelendar.
boleh dik. , jawab lelaki itu.

riak wajahnya berubah, senyuman terpancar.
aku mengeluarkan note rm 5 yang cadangnya ingin mengisi minyak motor dan diberikan kepada lelaki itu. tak putus2 lelaki itu mengucapkan terima kasih sambil mendokan aku dirahmati Allah swt. aku tersenyum ikhlas.

lalu aku teringat seminggu yang lalu semasa aku mencari kerja,dengan berbekal kan wang yang sedikit, dengan pelbagai dugaan aku tempuh, aku ada mmberi derma kepada seorang pakcik.

dan selepas itu, aku ditawarkan kerja, gaji di tempat kerja lama dimasukkan kedalam akaun. Alhamdulillah. betul la kata orang. berdoalah padaNYA kerana DIA maha mendengar. kerana itulah,setiap kali usai solat aku tidak putus2 berdoa, diampunkan dosa, diampunkan dosa ibu bapa ku, dimurahkan rezeki, dan dikuatkan hati menempuh segala dugaan. dan sejak itu.

aku mula percaya pada pepatah

tuhan tidak akan menguji sesorang dengan dugaan yang tidak tertanggung oleh hambanya.

dan kerana itulah, air mata aku tumpah ketika menaip entry ini.



gambar hiasan


53 comments:

  1. berdoalah yg pntg kerana incya-Allah, semuanya akan dipermudahkan..selain itu, jgn lupebersedekh jika mampu..

    ReplyDelete
  2. Salam Cik Ezan...

    Betul tu... Kalau Sis kena duga, Sis selalu ingat pepatah tu... (^_____^)V

    ReplyDelete
  3. Biasalah tu, tuhan nak uji bukan kira waktu. Sekurang-kurangnya dah nampak jalan, kira oke lah tu. :)

    ReplyDelete
  4. orang tua-tua cakap, kadang-kadang, yang mintak sedekah tu actually malaikat, saja nak test kita.

    ReplyDelete
  5. entri tempat tumpah airmataku gua syak ni...

    ReplyDelete
  6. syabas john.eh..ezan.....gua terharu dengan entri lu.lu kena yakin. Setiap orang dah tertulis rezekinya.

    eh..lu dah dapat keje?tak bgtau pon.congret dude!

    ReplyDelete
  7. semoga ezan idam dimurahkan rezeki sentiasa~

    ReplyDelete
  8. Allah Maha mendengar akan doa hambanya. berdoalah banyak2. sebanyak2nya. Allah akan sentiasa dengarkan kita. =)

    ReplyDelete
  9. Derma Ikhlas, What you give you get back :D

    ReplyDelete
  10. wut u give.. U get back.. Selamat berpose.. :)

    ReplyDelete
  11. aku percaya. sebab pernah berlaku kat aku.^^


    You Will Get Back What You Give. True Story.
    (Ayat aku pedas. Jangan baca kalau mentaliti korang tak kuat)

    ReplyDelete
  12. Semua yang berlaku dgn keizinanNya.. Jadi meminta la kepada Dia

    ReplyDelete
  13. semoge kak ezan di murahkan rezeki selalu...
    raye nnt.. nak duit raye bole? ahaha.. :D

    ReplyDelete
  14. smoga allah sentiasa permurahkan rezki ko babe.....1 sifat baik ko 2 yg sentiasa aku kagum,even ko pon x cukop ko still tolong orang

    ReplyDelete
  15. takkan miskin org yang suka bersedekah.

    ReplyDelete
  16. em.betol lah.

    kalau kita tlg orang sikit.

    Allah bls lg byk (:

    ReplyDelete
  17. air mata aq pula hampir tumpah membace entry kak ezan ni =')

    ReplyDelete
  18. setuju dengan EpoLღsiKunang2



    sis comel. :)

    ReplyDelete
  19. bagus cik ezan..alhamdulillah, sekarang awak dah dapat kerja..Allah Maha Mendengar..DIA suka bila hambaNya merintih mohon kepadaNya..dan saya doakan awak dimurahkan rezeki dan berjumpa dengan chinta hati yang dapat membahagiakan awak..:D

    ReplyDelete
  20. Ezan.

    Thanks for sharing. Saya akan ingat pepatah tu :)

    ReplyDelete
  21. tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima. sebab tu Allah balas berkali ganda lebih banyak kepada orng yang memberi..alhamdulillah..betul lah, dugaan Allah bagi untuk orang yang tabah macam anda sahaja :)

    ReplyDelete
  22. Allah sentiasa memberikan terbaik kepada umatnya . dugaan hanya untuk memantapkan iman kita :)

    ReplyDelete
  23. hmm memang betul org slalu cakap , xkan jadi papa kalau kita mendermakan kepada org , tapi makin murah rezeki kita .

    ReplyDelete
  24. sayang,kamu sungguh bagus.

    wa pernah mengalami situasi ni

    ReplyDelete
  25. Kalau dok kat KL pandai2 tgk yang mana yang betul minta derma..yang mana ambik kesempatan...

    ReplyDelete
  26. jgn kedekut, murah2 kan menderma di bulan mulia ni..tp bulan2 len pon sentiasa rajinkan menderma.. insyaAllah ade petunjuk yg baik dari-Nya.. yg penting ikhlas.. :)

    ReplyDelete
  27. kita memberi pd orag 1,
    Allah akan membalasnya dgn 10.. :)
    begitulah kasih syg Allah pd hambanya yg pemurah ^^

    ReplyDelete
  28. kdg2, tnpa sdar..Allah memberikan seseorg yg hadir kpd kita, berupa ujian. Mungkin ada hikmah disebalik pertolongan yang diberikan. keep it up, naz tau ezan seorang yg baik :)

    ReplyDelete
  29. dan kau sudah pun mendapat komisyen awal dari tuhan.

    percaya,tuhan itu maha adil pada hamba-NYA.DIA maha pemurah.

    ReplyDelete
  30. sekali kita buat baik , berganda ALLAH bgi ganjaran ;)

    ReplyDelete
  31. wahhhhhh:)
    ntah la ssah nk cye law org mintak sedekaah..ade yg btol..ade yg amek ksemptan jew

    ReplyDelete
  32. terharu dbuatnye. serasa diri teramatlah kekurangan. ya tuhan, berikan aku hidayah.

    dik, gambar hiasan tu mmg kosong? -_-

    ReplyDelete
  33. Alhamdulillah...rezeki. Sedih gak baca entry nie..

    ReplyDelete
  34. Huaaa... Sedih gak.. Nk ngalir gak air mata ni tau?

    Wat u gave wil b given back in return ezan.. So long u'r truly sincere in givin..

    Bersedekah lah di mulan yg mulia ni.. Kite memberi ganjaran pda yg memerlukan nescaya ALLAH akn mberi ganjaran yg berlipat ganda..


    InsyaALLAH..

    Salam ramadhan... =)

    ReplyDelete
  35. jangan menangis sayang dimanaku berada dgn siapa ku bersama jgn menangis ku tetap ucie yg punya. kbai

    ReplyDelete
  36. ezannn..

    kita derma 1.. kita dapat 10.. :)

    bak kata omputeh..

    what u give u get back.. hik3..

    ReplyDelete
  37. Allah tidak akan menguji hambaNya lebih dari kemampuan mereka.. Allah akan membalas segala amalan kita di dunia dan sentiasa mendengar doa hambaNya.

    ReplyDelete
  38. takder org miskin dengan menderma

    salah satu perkara yang buat syaitan kecewa ialah MENDERMA

    2 perkara lagi: kahwin & berdoa masuk masjid

    ReplyDelete
  39. besar pahalanya org bsedekah.

    tahniah.

    ReplyDelete
  40. :) sweet plk ko ni ezan.hahaha

    bgs la..sedekah tu amalan mulia.

    ReplyDelete
  41. kdg2 rezeki dtg dari celah yg x kita sangka, semuanya kerana Dia~ =)

    ReplyDelete

komen itu penyegar jiwa